vrijdag 31 oktober 2014
‘Let je wel op de borden?’ is een instructie die niet past bij een leerling met ADHD. “Welk bord bedoel je: het uithangbord van een kroeg, het bord van een kapper of misschien een verkeersbord?” John Koppelaar (Verkeersschool Koppelaar),een erkende autisme en ADHD-rijinstructeur op rijles-en-autisme.nl, uit Hardinxveld-Giessendam. “Je manier van lesgeven verschilt per individu”, zegt hij.
Cijfers verschillen behoorlijk, maar geschat wordt dat ongeveer 1 tot 3 procent van de jongeren last heeft van ‘Attention Deficit Hyperactivity Disorder’, ofwel ADHD. Koppelaar: “ADHD wil echt niet zeggen dat iemand altijd heel druk is. Het heeft voornamelijk veel meer te maken met het feit dat iemand ontzettend snel is afgeleid. Daar moet je je manier van lesgeven op aanpassen.”
Specialiseren
John heeft nu ongeveer vijf jaar zijn eigen rijschool en heeft zich volledig gespecialiseerd in ‘bijzondere opleidingen’, zoals hij zelf zegt. “Zelf heb ik een beperking, want mijn darmen functioneren niet helemaal naar behoren. Misschien dat ik daarom anderen met een beperking wil helpen. Op een gegeven moment kreeg ik een leerling in de auto die dus ook een beperking had en waarbij lesgeven niet zo ging als dat het bij mijn andere leerlingen ging. Voor mij geen reden om de rijopleiding van de leerling te beëindigen. Vanaf toen ben ik mij gaan bijscholen in allerlei stoornissen waarvan ADHD er één is.”
Doorsturen
Het streven van John is om leerlingen die ergens anders niet goed geholpen kunnen worden bij zijn rijschool te helpen. “Veel rijinstructeurs schijnen moeite te hebben met leerlingen met bijvoorbeeld ADHD. Vaak worden ze dan naar mij gestuurd. Ik moet zeggen het is ook complex. Een leerling met ADHD verandert tijdens een les vaak tig keer en gaat vaak maar stukje bij beetje vooruit. Even door de binnenstad rijden moet je bij zo’n leerling vaak echt niet doen, dat zijn veel te veel impulsen. Wij rijden in de lesauto altijd met tweeën, een instructeur en een begeleider, om zo extra ondersteuning te kunnen bieden indien er iets onverwachts gebeurd. Ondersteuning voor de leerling en de instructeur.”
Details
Wat John vooral benadrukt is dat je met leerlingen met ADHD alles tot in detail moet uitleggen. “Ook is het belangrijk dat je bij een leerling met ADHD goed uitlegt wat je gaat doen. Stapje voor stapje. Geef vooral huiswerk mee, maar zeg dan precies wat er gedaan moet worden.”
Positief
Hoe de rijles die dag ook vergaat, volgens John moet je een les voor iemand met ADHD hoe dan ook positief afsluiten. “Al ging bijna alles verkeerd, richt je dan alsnog juist op datgene dat goed ging. Pas dan kan je stappen vooruit maken.”
Bron: Verkeerspro.nl