Lukt het je maar niet om je rijbewijs te halen door faalangst? Zak je telkens voor je examen en gaat het wel goed tijdens de les? Het is vervelend maar niet getreurd, want met mijn specialismen kan ik je helpen aan dat gewilde rose papiertje.

Zo’n rijexamen is natuurlijk spannend, dus dan kan je stress om te presteren heel hoog worden. In onze prestatiegerichte maatschappij groeit het aantal mensen met faalangst dan ook gestaag. Wij verlangen/verwachten namelijk steeds meer van onszelf en de ander. Veel mensen zijn bang dat ze niet aan dit patroon kunnen voldoen.

angela-bloemsaat-fotografie-jan-hamelink-94Verschil positieve en negatieve faalangst

Nu is een beetje faalangst niet erg, want je hebt positieve faalangst en negatieve faalangst.

Positieve faalangst is juist goed, want dat is een spanning die je helpt om je beter te concentreren. Hierdoor functioneer je dus goed onder normale omstandigheden. Je bent heel alert. De nervositeit of stress geeft een extra prikkel, waardoor je beter presteert.

Daarentegen is negatieve faalangst juist heel vervelend. Want deze geeft overmatige, extreme prikkels. Dat gebeurt speciaal in situaties waarin iemand jouw prestatie beoordeelt.

Rijexamen: zwaard van Damocles

Het rij-examen is hiervan een schoolvoorbeeld. Je voelt het praktijkexamen als het zwaard van Damocles boven je hoofd hangen. Je bent bang om deze prestatie niet tot een goed einde te brengen. De lichamelijke en geestelijke toestand gaan dan een hoofdrol spelen. Je gaat transpireren, beven, krijgt hartkloppingen, gaat je zorgen maken en krijgt negatieve gedachten.

Dan is er sprake van een overmatige bezorgdheid of angst. Jouw stress staat niet in verhouding tot de werkelijke kans op falen. Je snijdt jezelf hiermee in de vingers, want het gevolg is dat je niet meer in staat bent om te presteren.

angela-bloemsaat-fotografie-jan-hamelink-6

Wat doe je tegen faalangst bij het rijden?

Negatieve faalangst is allemaal niet nodig, want je bereikt het meeste als je het examen niet groter maakt dan dat het is. Je moet jezelf niet constant beoordelen. Laat zien dat je veilig kan rijden. Ga je niet fixeren op de fouten die je maakt. Omdat je gedachten dan alleen nog maar bij je gemaakte fouten zijn, let je niet meer op het verkeer. Daardoor krijg je het gevoel dat je niet neer kan presteren. Streef er niet naar om foutloos te rijden. Je mag ook op je examen foutjes maken, mits je ze zelf oplost en het niet te vaak voorkomt.

Ben je bang voor een blackout tijdens het examen, dan help ik je je zelfvertrouwen op te bouwen. Laten we dan samen ons focussen op waar jij toe in staat bent, want je bereikt gewoon het meest als je het examen niet groter maakt dan dat het is. Het is een verlengstuk van je rijlessen. Er zit alleen even iemand anders naast je, die hetzelfde van jou verwacht als ik!

Faalangstexamen

Het CBR kent ook een speciaal faalangstexamen met een gespecialiseerde examinator. Dit examen duurt langer  waarbij de extra tijd gebruikt wordt om voor de rit langer met je te praten. Je kan aangeven waarom je zo nerveus bent en de examinator vraagt wat hij voor je kan doen zodat jij je zenuwen beter onder controle kan houden.  Hij vraagt bijvoorbeeld of je onderweg wil praten of juist niet.

Time-out

Daarnaast wordt de extra tijd onderweg gebruikt voor een of zelfs twee time-outs. Als de rit niet zo lekker gaat als dat jij wil heb je de mogelijkheid om de auto veilig langs de kant te zette. Je mag dan maximaal tien minuten pauze houden en de auto uit gaan. Dit mag zelfs tot twee keer toe.

Kijk hieronder naar de CBR video over het faalangstexamen.