Wie niet in één keer slaagt voor zijn rijbewijs, moet de komende tijd lang wachten op een herexamen. Het is een maatregel van het CBR om de wachttijden voor de eerste keer afrijden te verlagen. Bedoeling is dat rijscholen alleen nog kandidaten op examen sturen waarvan ze bijna zeker weten dat ze in één keer afrijden.
Vanaf het einde van de zomer komt een stimulans om ervoor te zorgen dat kandidaten pas examen doen als ze er klaar voor zijn. Dit betekent dat een extra wachttijd voor kandidate plus dat autokandidaten langer moeten wachten bij een derde of volgende rijexamen. Zo krijgen ze meer voorbereidingstijd. Het CBR hoopt ook dat jongeren kiezen voor een goede rijopleiding met voldoende lessen en veel voorbereiding.
Nu slaagt iets meer dan de helft van de kandidaten voor het autopraktijkexamen.
Maatregelen voor kandidaten na zakken:
Vanaf 1 september geldt het volgende voor kandidaten:
- Zak je voor het praktijkexamen bromfiets, brommobiel, motor verkeersdeelneming of auto met aanhangwagen? Dan kun je op zijn vroegst na 4 weken weer afrijden.
- Zak je de eerste keer voor het praktijkexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 4 weken weer afrijden.
- Zak je twee keer of vaker voor het praktijkexamen auto? Dan kun je op zijn vroegst na 15 weken weer afrijden. Op dit moment ligt de gemiddelde reserveringstermijn bij herexamens rond de 9 weken.
Over deze maatregelen krijgen de autokandidaten komende week een persoonlijke e-mail van het CBR.
Inhalen
De effecten van de coronapandemie (5 maanden dicht waardoor ruim 300.000 praktijkexamens niet doorgingen) zijn nog steeds merkbaar bij het CBR. De reserveringstermijnen voor het praktijkexamen auto (aanhanger) en motor zijn langer dan normaal.
Na de lockdowns zette het CBR een deltaplan in om de reserveringstermijnen beheersbaar te houden. Dit betrof met name het verhogen van het aantal examenplekken door overwerk, het inzetten van gepensioneerden en het aantrekken van extra examinatoren.
Tot het eind van 2021 waren de reserveringstermijnen voor de praktijkexamens lager dan verwacht. Begin dit jaar keerde die trend. Het werven van nieuwe examinatoren bleek meer en meer een uitdaging in de huidige krappe arbeidsmarkt. Daarnaast steeg het aantal werknemers van het CBR die niet inzetbaar waren door de besmettelijke omikronvariant en de gevolgen van long covid.
Leeftijd niet verhogen
Een raadpleging onder de rijschoolbranche leerde dat het inzetten van zeer ingrijpende maatregelen, zoals het verhogen van de leeftijd van 17 naar 18 jaar, niet wenselijk is. Zij gaan ten koste van de kwaliteit van de rijopleiding.
Bron: rijschoolpro.nl