dinsdag, 01 december 2015 15:21
ADAS straks toegestaan tijdens het rijexamen: hoe nieuwe technologie de regels verandert.
Advanced Drivers Assistance Systems (ADAS), oftewel ondersteunende rijsystemen voor auto’s, worden vanaf 1 januari 2016 toegestaan tijdens rijexamens in Nederland. Dit heeft het CBR bekend gemaakt, na overleg met de rijschoolbrancheverenigingen.
ADAS
Onder ADAS vallen systemen die rijgedrag automatiseren, aanpassen of verbeteren, wat ons betere en veiligere bestuurders kan maken en dus de verkeersveiligheid ten goede komt. Hier valt cruise control onder, maar bijvoorbeeld ook een blind spot monitor (dodehoekverklikker). ADAS is soms ingebouwd in auto’s, maar kan ook later ingebouwd worden.
Meegaan met technologische ontwikkelingen
Het CBR wil met deze verandering het rijexamen moderniseren: steeds meer auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met ADAS en dat verandert het autorijden. Voor rijexamens voor beroepsbestuurders, bijvoorbeeld vrachtautochauffeurs en buschauffeurs, was dit al toegestaan: het autorijexamen sluit zich hier nu bij aan.
Het zal in de toekomst namelijk steeds belangrijker worden dat nieuwe bestuurders om kunnen gaan met ADAS-systemen, vooral als deze systemen wellicht de nieuwe eis worden waar auto’s aan moeten voldoen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Zo wordt het in de Verenigde Staten vanaf 2018 bijvoorbeeld verplicht om achteruitkijkcamera’s te hebben.
Regelgeving past zich op deze manier dus aan aan de technologische ontwikkelingen die ons ‘’helpen’’ beter en veiliger te rijden.
‘’ADAS heeft geen invloed op beoordeling’’
Het CBR beargumenteert echter dat examenkandidaten net zo goed moeten opletten met een ADAS-systeem als kandidaten zonder, omdat technische systemen nou eenmaal niet perfect zijn. Het CBR legt dit uit aan de hand van een voorbeeld: ‘’Een kandidaat moet ondanks een dodehoekverklikker toch goed blijven kijken in de buitenspiegel. Systemen zijn immers niet onfeilbaar. Zo blijkt uit Amerikaans onderzoek dat motorrijders in 75% van de gevallen niet worden opgemerkt door een dodehoekverklikker.’’
Kandidaten die ADAS gebruiken worden niet anders behandeld en moeten dezelfde vaardigheden kunnen tonen als kandidaten die ADAS niet in gebruik nemen. De opzet en beoordeling van een rijexamen verandert dus niet door ADAS.
Vrijwillig
Ook is het gebruik van ADAS op vrijwillige basis: kandidaten worden niet verplicht te leren omgaan met deze systemen, het is alleen niet meer verboden ze te gebruiken. De keuze is aan de kandidaat zelf.
Niet alles toegestaan
Wat nog wel verboden is tijdens het rijexamen zijn systemen die volledig het rijden overnemen, zoals automatisch inparkeren. Dit omdat deze systemen nog niet veel in gebruik zijn en toekomstige bestuurders dus nog wel zelf deze vaardigheden onder de knie moeten krijgen.
Rijschool met/zonder ADAS
Hoewel sommige rijscholen ADAS al hebben omarmd, lopen anderen achter. Aankomende rijschoolleerlingen en hun ouders komen dus voor de beslissing te staan of ze voor een ADAS-rijschool gaan, die wellicht duurder is of waarbij de leerling eventueel meer (of juist minder) lessen nodig heeft om het gebruik van de systemen onder de knie te krijgen, of rijscholen die nog op de oude manier lesgeven. Voordat deze verandering door werd gevoerd maakte deze keuze minder uit, aangezien het toch niet toegestaan was te gebruiken op het rijexamen en dus minder impact had.
Voorlichting
Het CBR is al begonnen met voorlichting geven over deze verandering aan rijschoolhouders vanaf half september, zodat ze goed op de hoogte zijn van wat deze aanpassing precies inhoudt. In december wordt verwacht dat alle betrokkenen goed op de hoogte zijn.
Nederland loopt voorop
Nederland is een van de eerste landen die ADAS officieel toestaat tijdens het rijexamen. Daarmee vormt het een voorbeeld voor andere landen. Het CBR is ook partner van The Dutch Automated Vehicle Initiative (DAVI) om ontwikkelingen op de voet te volgen en daarin mee te gaan.
ADAS de voorloper van de zelfrijdende auto?
Eerder in dit blog bespraken we de opkomst van de zelfrijdende auto: een auto die volledig autonoom zichzelf kan besturen. ADAS kan in dat opzicht gezien worden als de tussenfase tussen de ‘’ouderwetse’’ auto die volledig door onszelf wordt bestuurd en de volledig autonome auto. De kwesties die ADAS nu met zich meebrengt, laten ons de tip van de sluier van de toekomst zien: want hoe gaan we om met rijden als auto’s onze besturing niet meer nodig hebben? Moeten we nog steeds leren autorijden voor het (onwaarschijnlijke) geval dat de techniek ons in de steek laat, zoals het CBR hier beargumenteert? Hoe gaan we om met deze tussenfase waarin ADAS een steeds grotere rol gaat spelen en onze rij-autonomie verder in zal perken? De toekomst zal het leren.
Bron: huurautoverzekering.com