Waar moet je op letten?

De spanning, profieldiepte en slijtage van je autobanden kun je eenvoudig zelf controleren. Bekijk onze instructievideo’s en lees de aanvullende tips.

Waarom bandspanning controleren?

Uit elke band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om maandelijks de bandenspanning te controleren. Een te lage bandenspanning is slecht voor het brandstofverbruik, maar ook voor de wegligging. Bovendien wordt een zachte band sneller heet, waardoor er meer kans is op een klapband. Een te hoge bandenspanning is eveneens niet goed: dit zorgt voor een slechter contact met de weg en een hogere bandenslijtage.

TPMS

Tegenwoordig zijn alle nieuwe auto’s voorzien van een zogenaamd ‘Tyre Pressure Monitoring System’. Dit systeem houdt in de gaten of de banden op spanning zijn en waarschuwt wanneer een band (of meerdere exemplaren) meer dan 20 procent onder de vereiste spanning komt. Hoe belangrijk dit is? Een defect TPMS-systeem geldt als APK-afkeurpunt.

Grootste deel auto’s op te lage bandenspanning

In Nederland rijdt het grootste deel van alle auto’s met een te lage bandenspanning. Dat kan per auto per jaar oplopen tot 100 euro aan extra brandstofkosten en zorgt bovendien voor verhoogde bandenslijtage. In de ANWB-winkel kun je terecht voor een bandenspanningsmeter voor een veilige én voordelige rit. Belangrijk is om de spanning op maandelijkse basis te controleren.

In 5 eenvoudige stappen zelf je banden op spanning brengen:

Stap 1

Zoek in het instructieboekje van je auto naar de juiste bandenspanning. Soms vind je die ook op een sticker of plaatje aan de binnenzijde van je deur, achter het tankklepje of op de bandenpomp zelf.

Stap 2

Stel de bandenpomp in op de gewenste spanning. Controleer je bandenspanning bij voorkeur wanneer je die dag nog niet met de auto hebt gereden of maximaal 5 kilometer hebt afgelegd. De fabrikant kan een afwijkende spanning opgeven voor rijden met volle bepakking; houd daar rekening mee als je bijvoorbeeld op vakantie gaat.

Stap 3

Draai het ventieldopje los.

Stap 4

Sluit de bandenpomp op het ventiel aan. Houdt het mondstuk recht en houdt deze net zo lang aangedrukt tot de band op de juiste spanning is. Je hoort dan een piepje vanaf de pomp. Vergeet na afloop niet het ventieldopje weer op de band te draaien!

Stap 5

Wanneer je toch de bandenspanning aan het controleren bent, check dan ook meteen het reservewiel. Bij sommige auto’s is het reservewiel kleiner dan de rest van de banden. Zo’n zogenaamde ‘thuiskomer’ heeft een veel hogere bandenspanning; kijk voor de juiste spanning in het instructieboekje van je auto.

Bandenspanning controleren

Profieldiepte en banden controleren op slijtage

Elke band slijt en verliest dus profieldiepte. Minder profiel betekent een slechtere afvoer van water. Dat kan uiteindelijk leiden tot aquaplaning. De band heeft dan geen contact meer met de weg en rijdt op een film van water. Dit kan tot een slippartij leiden. Als banden teveel zijn afgesleten, moeten ze vervangen worden.

TIP: Vervang banden als ze minder dan 2 mm profiel hebben.

In 3 eenvoudige stappen zelf je bandenprofiel controleren:

Stap 1

Parkeer je auto op een egale ondergrond.

Stap 2

Draai de banden van je auto in, zodat je goed zicht hebt op het loopvlak van de band.

Stap 3

Plaats de profieldieptemeter op verschillende plekken in een groef op de band en lees de profieldiepte af op de profieldieptemeter. Jouw banden mogen minimaal een profieldiepte hebben van 1,6 millimeter: dat is wettelijk verplicht.

Wanneer nieuwe banden?

Wettelijk zijn banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar met het oog op verkeersveiligheid is dat eigenlijk al te weinig. De ANWB adviseert daarom je banden al te vervangen wanneer er nog maar twee millimeter profiel aanwezig is. Winterbanden vervang je wanneer er minder dan vier millimeter profiel op zit.

Let er op dat banden scheef kunnen afslijten. De buitenzijde van het loopvlak (het deel dat contact heeft met het wegdek) is dan nog goed, maar aan de binnenzijde kan het profiel al bijna zijn weggesleten. Je band staat dan niet recht onder de auto. Laat de garage dit controleren en de band zo nodig vervangen.

Hier vind je onze tests van zomer- en winterbanden

Bron: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/onderhoud-doe-het-zelf/banden?