27 april 2019
Toenemend gebruik elektronica in de auto is risicofactor voor veilig rijden
Afleiding in de auto is actueler dan ooit. Jaarlijks vallen er veel slachtoffers doordat bestuurders bezig zijn met hun smartphone in plaats van met het verkeer. Onacceptabel, vindt de ANWB. Het is normaal om je aandacht op de weg te houden. Beperk daarom afleiding tot het minimum luidt het advies. Maar hoe doe je dat?
Uit onderzoek blijkt dat het lastig is achter het stuur twee dingen tegelijk te doen. Door de smartphone en door de toename van alle elektronische apparatuur die in de auto wordt gebruikt, wordt de afleiding alleen maar groter. Daarom heeft de ANWB samen met ministerie I&W en een brede groep organisaties (verkeersveiligheidscoalitie) in 2017 afspraken vastgelegd in een convenant in de strijd tegen afleiding in het verkeer.
MONO
Via de nieuwe campagne ‘MONO, ONGESTOORD ONDERWEG’ vragen de eerder genoemde organisaties sinds september 2018 aandacht voor het probleem. MONO staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor met één ding bezig zijn: als je rijdt houd je je aandacht op het verkeer, zonder afleiding van appjes of social media posts. Houd je ogen dus op de weg en niet op je scherm. Als je MONO rijdt of fietst kun je alsnog altijd je navigatie gebruiken of handsfree bellen wanneer dit nodig is.
Vooral onze familie leidt af
Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan 6 keer zo groot. Uit onderzoek blijkt dat voor 25 procent van de verkeersdeelnemers geldt: ‘als ik even stil sta, kijk ik meteen op mijn smartphone’. En dat doen we niet alleen in de auto, maar ook op de fiets. Het onderzoek geeft aan, dat 68% van de in het verkeer gelezen en verstuurde berichten afkomstig zijn van partners, vrienden en onze kinderen.
De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden.
MONO (Ongestoord Onderweg)
Beperk afleiding tot het minimum, houd focus
De ANWB wil dat afleiding in het verkeer tot een minimum wordt beperkt omdat het een risico oplevert voor de verkeersveiligheid. Het totaal verbieden van bellen of bediening van apparatuur is volgens de ANWB niet uitvoerbaar. Goed omgaan met apparatuur in de auto en andere zaken die kunnen afleiden, is daarom eigen verantwoordelijkheid. Er zijn diverse apps die je hierbij helpen. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je tijdens autorijden niet gebeld kunt worden. De ANWB onderzocht 7 van deze apps en de niet-storen functies voor Android-telefoons en iPhones.
Enkele tips en adviezen:
- Zet eenmalig je mobiel op ‘niet storen’. Kijk hier voor iPhone en hier voor Android-toestellen, of gebruik 1 van de apps tegen afleiding uit de Kampioen test.
- Zet je telefoon uit en stop ‘m weg
- Installeer een car-kit in de auto zodat je handsfree kunt telefoneren.
- Stoor anderen, waarvan je weet dat ze onderweg zijn, niet met social media berichten. Als je het beste met elkaar voor hebt app je niet wanneer de ander rijdt.
Kijk voor meer handige tips op mono.nl
Smartphone gebruik en het gevaar
- 50% van de Nederlanders gebruiken navigatie / verkeersinfo apps tijdens het rijden op de telefoon. De smartphone is dan een nuttig hulpmiddel tijdens het rijden (en kan daardoor zelfs veiligheid verhogen).
- Maar de smartphone wordt ook gebruikt om te mailen / appen (lezen en schrijven) of filmpjes te kijken en dat is supergevaarlijk. Een op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. De kans op een ongeluk is 6x zo groot als je appt achter het stuur.
Wat zegt de wet ?
- Een mobiele telefoon vasthouden is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen.
- Vanaf 1 juli 2019 geldt dit verbod voor bestuurders van alle voertuigen, dus ook voor fietsers.
- De boete is € 240,- en voor fietsers wordt dit € 95,-. De boetebedragen vind je in de Boetebaseop de website van het Openbaar Ministerie.
Overtreding of niet?
Als je met de auto of een ander motorvoertuig stilstaat (bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file), dan mag je de telefoon vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar als het voertuig in beweging komt en je houdt de telefoon nog vast, dan is er sprake van ‘rijden’ en kan je een bekeuring krijgen. Dus ook als je net optrekt of langzaam vooruit gaat in een file.
Een mobiele telefoon bedienen, terwijl die in een houder staat, mag wel. Er is dan geen sprake van vasthouden, maar van handsfree gebruik. Leidt het bedienen van de telefoon tot gevaarlijk weggedrag, dan kan je een bekeuring krijgen op grond van het algemene gevaarsartikel in de verkeersregelgeving (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).
Bron: anwb.nl/verkeer/