CBR-directeur en voormalig Tweede Kamerlid Alexander Pechtold reageert in een video op een artikel dat deze week in Trouw verscheen en de negatieve reacties daarop vanuit de branche. ‘Laten we ons vooral niet afleiden als er soms wat ongenuanceerd in de media over ons allemaal wordt gesproken.’ Daarnaast geeft hij een update over hoe het gaat met de coronainhaalslag: ‘We blijven mooi bij.’
De negatieve woorden van de branchevereniging en het CBR veroorzaakten veel ophef in de branche. Enkele reacties die op het Trouw-artikel verschenen: ‘En wij hebben het weer gedaan, zelfs de achterstand op theorie-examens.’ ‘Wij hebben het altijd gedaan, ik word hier doodziek van.’ ‘Het CBR moet eens stoppen met continu de vinger te wijzen naar de rijscholen’. ‘De heer Pechtold weet weer het podium te vinden om de gemotiveerde en oprechte rijscholen in een negatief daglicht te zetten.’ ‘Schandalig deze uithaal naar de rijschoolbranche!’ En zo zijn er nog een hoop reacties die het niet eens zijn met de woorden van Pechtold en Brauers.
De video die dinsdagmorgen op de website van het CBR verscheen, lijkt een reactie te zijn op de ophef. De woordvoerder en directeur van het CBR bespreken zowel de zoektocht naar examinatoren, als de inhaalslag, maar het lijkt ook een manier om de negatieve woorden recht te zetten en de rijscholen een ‘hart onder de riem te steken’.
Video CBR
In het artikel in Trouw wordt vooral de zoektocht naar nieuwe examinatoren genoemd als reden voor het niet in kunnen halen van de corona-achterstand. Pechtold beaamt in de video dat het zoeken naar examinatoren geen gemakkelijke klus is. Daarnaast verwacht hij een pittig najaar voor het CBR, omdat hij denkt dat er na de zomer meer jongeren voor hun rijbewijs willen gaan.
Maar anders dan er in het Trouw-artikel wordt beweerd, spreekt Pechtold wel degelijk positief over de inhaalslag. “We blijven mooi bij. De reserveringstermijnen vallen eigenlijk wel mee.” Volgens de directeur zijn er wat uitschieters in de grote steden, maar valt het mee. Ook over het slagingspercentage is hij te spreken: “Afgelopen week was het slagingspercentage 55 procent en dat is een verdienste van de branche. Wij hoopten daarop en hebben daartoe opgeroepen, maar daar ben ik ontzettend trots op. Want dat betekent gewoon dat we sneller kunnen inhalen.”
Rechtzetten
De woordvoerder van het CBR, Irene Heldens, interviewt Alexander Pechtold in de video en vraagt wat zijn oproep is aan alle kandidaten en rijscholen die hun examen in willen plannen. “Laten we ons niet van de wijs brengen.” Hierop verwijst Pechtold naar de ‘schreeuwerige’ berichten in de media over het CBR dat er niet klaar voor is of toch weer over de kwaliteit van de branche. “Jullie kennen mij. Ja, ik heb wel eens kritiek op de rijschoolwereld, maar ik zeg er altijd bij: er zijn heel veel goede rijscholen.” Volgens Pechtold leidt zijn kritiek in de media vaak tot rare berichten.
“Maar ik denk dan: we zijn juist goed bezig en wij willen als CBR samenwerken met die branche. We zien dat het serieus aan die kant wordt opgepakt, dat men probeert meer samen te werken met de brancheorganisaties. En laten we ons vooral niet afleiden als er soms wat ongenuanceerd in de media over ons allemaal wordt gesproken”, reageert Pechtold.
CBR-maatregelen blijven in de la
Hoe de inhaalslag van het CBR er de rest van het jaar uit gaan zien, is volgens de directeur afhankelijk van hoe de economie zich ontwikkelt en of meer mensen daardoor op rijles gaan. “Ik blijf voorzichtig. Ik ben liever wat strenger in de maatregelen dan dat we jaren lang in de problemen zitten.”
De huidige reserveringstermijnen zijn op dusdanig niveau dat het CBR nog geen maatregelen in hoeven te zetten waar ze sinds de opening in maart mee dreigden. “We hoeven de paardenmiddelen – het afschaffen van de tussentijdse toets, faalangstexamens en de examenleeftijd naar 18 jaar – vooralsnog niet in te zetten. En dat is een verdiensten van de branche en het CBR samen.”
Tot slot geeft de directeur de branche nog een boodschap mee: “Ik wens iedereen een najaar vol hoop, wees open naar elkaar, kritisch naar elkaar, kritisch naar mij – mag ook – maar laten we er vooral samen voor staan. Ik zeg altijd: Makkelijker kunnen we het niet maken, veiliger wel.”
Bron: rijschoolpro.nl