Het theorie-examen B lijkt voor veel jongeren een te grote opgave. Het huidige slagingspercentage ligt net iets boven de 40 procent, een stuk lager dan 20 jaar geleden. Het examen zou tegenwoordig te uitgebreid en te moeilijk zijn, blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

 

CBR reageerde deze week met een eigen bericht over het wellicht te moeilijke theorie-examen. Hierin bevestigen ze nog eens dat het examen niet te moeilijk is, maar het een kwestie is van je goed voorbereiden. Volgens het examencentrum is de leerstof niet eenvoudig, maar de vraagstelling wel. Hoewel ook juist op dat laatste punt veel kritiek berust.

Meerdere toetsmomenten

Het Volkskrantartikel haalt een hoogleraar aan die tegen de momentopname is van het theorie-examen. Volgens Filip Dochy van de European Academy of Science (AE) werkt het beter om theorie en praktijk doorlopend aan te leren door middel van zeer frequente feedback, zodat je kennis op doet voor de lange termijn.

Dit sluit aan bij het advies van Emile Roemer dat hij beschrijft in zijn rapport ‘Van rijles naar rijonderwijs’. Het rapport pleit voor periodieke toetsmomenten versus één examen.

Eendagscursus of de boeken in

Een eendagscursus volgen waar je ezelsbruggetjes leert om de toets te halen of zelf ‘ouderwets’ de boeken induiken. Wat nu precies zorgt voor dat lage slagingspercentage wordt niet duidelijk. Maar ook de ‘beste studenten’ doen al voor de zoveelste keer herexamen. Dus of de toets nu te moeilijk is of de cursist niet goed genoeg leert, blijft het vraagstuk. Volgens de CBR-directeur is dat laatste het geval.

Bron: rijschoolpro.nl