Stelling

dinsdag 06 oktober 2015

Jan Wouters, onderzoeker bij Automotive Nederland, heeft BOVAG-leden vorige week toegesproken tijdens het symposium over de zelfrijdende auto. “Laat je niet leiden door voorspellingen”, geeft Wouters duidelijk aan. Volgens hem zijn dergelijke voorspellingen absurd en worden deze alleen in het leven geroepen om het publiek te ‘triggeren’. Waarom worden deze dramatische scenario’s in het leven geroepen?

Een goede reden is ‘angstmarketing’

Angst zet mensen aan tot actie. Uit onderzoek blijkt dat angst motiverend werkt. In de praktijk zullen twee keer zoveel mensen uit hun luie stoel komen om het verlies van honderd euro te voorkomen. Slechts de helft van deze groep zou actie ondernemen om honderd euro te verdienen. De angst voor verlies is nauw verwant aan het psychologische ‘bezitseffect’. Dit is het verschijnsel waarbij de mens van nature meer waarde toekent aan de dingen die hij bezit, dan aan hetgeen dat hij niet bezit.

Negatieve gedachtes en dramatische scenario’s worden dus niet snel vergeten. Angst voor verlies werkt krachtig en hier maakt de media maar al te graag gebruik van.

Een kans of bedreiging?

Ruud Rutten, voorzitter van de FAM, denkt dat wij allemaal schrikken van het woord ‘zelfrijdende auto’. “Dat klinkt meteen alsof wij rijinstructeurs allemaal overbodig zijn”, geeft Rutten aan. Berichten van de media moeten gebruikt worden als informatiebron, maar rijschoolhouders moeten zich zeker niet laten leiden door negatieve berichten in de media. Hij ziet de technologische ontwikkelingen als een kans en benadrukt het belang om hierop in te spelen.

Peter van Neck, voorzitter van de VRB, adviseert rijschoolhouders om voorspellingen te lezen met een kritische bril. “Wij moeten door de feiten heen kunnen kijken en meezwemmen met innovatie. Vliegtuigen kunnen ook zonder piloten opstijgen en landen, maar piloten worden nog steeds opgeleid” – aldus Peter van Neck.

Hij ziet de zelfrijdende auto daarom eerder als een kans, dan als een bedreiging. De nieuwe ontwikkelingen zijn dichterbij dan wij denken. Zo heeft van Neck meerdere signalen opgevangen van autogarages die rijscholen inschakelen bij de verkoop van nieuwe auto’s aan oudere mensen. “Ouderen weten niet zo goed hoe zij met de technische snufjes moeten omgaan in nieuwe auto’s en hierop kunnen rijschoolhouders inspelen door extra rijlessen te verkopen”- aldus Peter van Neck.

Geen angst voor de toekomst

Paul de Waal, woordvoerder van BOVAG-rijscholen, geeft aan dat er geen aanwijzingen zijn voor ‘angst voor de toekomst’ onder rijschoolhouders. “Wat niet wil zeggen dat het niet spannend is als je weet dat de wereld gaat veranderen. Gelukkig hebben we als branche volop de tijd om ons te informeren en te prepareren.”- aldus Paul de Waal. 

Bron: Rijschoolvandaag.nl