België
In België kan je je theorie behalen op je zeventiende. Met een voorlopig rijbewijs kan je vervolgens les krijgen van een begeleider. Een ouder mag er bijvoorbeeld je begeleider zijn. Het examen doe je vervolgens bij een erkende rijschool.
Duitsland
In Duitsland moet je verplicht theorielessen en rijlessen volgen bij een rijinstructeur. Je mag examen doen wanneer je ouder bent dan zeventien jaar. Vervolgens moet je tot je achttiende met een begeleider rijden. Dit hoeft niet meer nadat je volwassen bent.
Frankrijk
Voordat je in Frankrijk zelf mag rijden, moet je eerst twintig lessen volgen bij een instructeur. Examen mag je doen vanaf je achttiende. Vervolgens moet je de eerste twee jaar die je zelfstandig rijdt een A-sticker op je auto voeren. Voor beginnende bestuurders geldt daarnaast een lagere maximumsnelheid, zo mogen ze 20 kilometer minder hard rijden op snelwegen en 10 kilometer minder hard rijden op andere wegen.
Engeland
In Engeland mag je vanaf je zestiende rijden met een begeleider. Dat mogen ook je ouders zijn. Tijdens deze ritjes moet je een L-sticker op je auto voeren. Vanaf je zeventiende kan je examen doen bij een rijschool om vervolgens zelfstandig de weg op te mogen.
Welk systeem is het beste?
Dat vroeg het RTL Nieuws aan Tom Huyskens van brancheorganisatie BOVAG. “We zijn zelf fan van het Duitse model”- geeft Huyskens aan. Over het Belgische en Britse systeem is Huyskens minder te spreken. “Daar mag je op 17e al een voorlopig rijbewijs aanvragen (in Engeland zelfs al op je 16e). Met zo’n voorlopig rijbewijs mag je dan met een begeleider gaan rijden. Maar dat doe je dus niet in een lesauto. De auto heeft geen dubbele bediening en geen spiegels. Dat is heel onveilig. Bovendien is het maar de vraag of een ouder wel een goede instructeur is.” De BOVAG pleit voor meer toezicht op de gehele rijschoolsector. Dat zou uitgevoerd kunnen worden door het CBR. Met eerdere oproepen is door de politiek echter niks gedaan.
Bron: RTL Nieuws