Gepubliceerd op 6-12-2018
Het praktijkexamen is aan vervanging toe. Het CBR gaat het examen daarom vernieuwen, zoals het verbeteren van de routes en de beoordelingsmethode bij het examen. Dat staat beschreven in de plannen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag heeft gepresenteerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook moet er meer aandacht komen voor de hogere ordevaardigheden en ADAS.
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft donderdag twee rapporten gepresenteerd: het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Aanleiding is de toename van het aantal verkeersslachtoffers. Ook het aantal verkeersdoden neemt nog niet structureel af. Er zijn negen aandachtspunten opgesteld, waaronder veilige infrastructuur, technologische ontwikkelingen, afleiding in het verkeer en onervaren verkeersdeelnemers.
Het aanpassen van het praktijkexamen is onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid, dat maatregelen bevat die de komende twee jaar genomen worden door de overheid. “Het praktijkexamen is aan vervanging toe. CBR zal vernieuwingen aanbrengen, zoals betere routes, objectiveren van de scores bij het examen en dergelijke. Deze vernieuwing van het examen wordt bezien in afstemming met het ontwerp van een beginnersregeling.”
Het CBR kan nog niet aangeven wat er concreet gaat veranderen. “We zijn in gesprek met onze opdrachtgever over aanpassingen op kortere en langere termijn, maar het is te vroeg om daar nu voorbeelden van te noemen.”
Hogere ordevaardigheden
In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 wordt het belang onderstreept van hogere ordevaardigheden in het rijexamen, zoals verkeersinzicht, risicobewustzijn en zelfinschatting. “Onderzoek toont aan dat verhoogde gevaarherkenning leidt tot een reductie in ongevallen. Gevaarherkenning is goed te toetsen op het rijexamen, maar risicobewustzijn en het kunnen afstemmen van de eigen vaardigheden op de taken die men in het verkeer aangaat (kalibratie) niet. Met het opdoen van rijervaring en met het met het toenemen van de leeftijd (verlies van wilde haren) nemen de hogere ordevaardigheden toe. Dit proces kan versneld worden door training.”
Motorrijders die deelnamen aan een aparte cursus na behalen van het rijbewijs, werden als betere motorrijders te beoordeeld. “De Rijksoverheid zal bezien op welke manier hogere orde vaardigheden aangeleerd en/of getoetst kunnen worden. Hierin wordt onder meer gekeken naar de wijze van examinering en de eisen aan rijbewijzen per modaliteit. De ervaringen en resultaten uit andere landen (EU-lidstaten, maar met name de VS en Australië) worden hierin meegenomen.”
ADAS
Ook lijkt er in het praktijkexamen meer aandacht te komen voor rijtaakondersteunende systemen (ADAS). “De overheid neemt het voortouw om op EU-niveau afspraken te maken met de voertuigindustrie over de invoering van nieuwe systemen en de toename van de voertuigveiligheid. Het gaat hierbij name over het vergroten van het aandeel van slimme voertuigen op de weg met aantoonbaar veilige rijtaakondersteunende systemen.”
Wel moet er inzicht komen in welke systemen veilig gebruikt kunnen worden en welke niet en is het van belang dat deze systemen veilig gebruikt worden, ook door oudere verkeersdeelnemers. “Technologie heeft pas effect wanneer gebruikers deze ook daadwerkelijk aanschaffen, goed gebruiken en de systemen niet misbruiken. Daarom speelt ook voorlichting, opleiding en examinering van verkeersdeelnemers een belangrijke rol.”
Beginnersregeling
Bovendien kondigt het ministerie een nieuwe beginnersregeling aan: “De huidige beginnersregeling lijkt weinig tot geen effect te hebben op de verkeersonveiligheid van de beginnende bestuurder. Wel heeft de aanpak bij 2ToDrive voor 17-jarigen een positief effect. Voor motorrijders is door SWOV al aangetoond dat een vrijwillige cursus voor motorrijders na het behalen van het rijbewijs aantoonbaar beter en minder gevaarlijk rijgedrag veroorzaakt. Onderzocht zal worden hoe een betere regeling voor beginnende bestuurders vorm kan krijgen.”
Bron: rijschoolpro.nl