Gepubliceerd op 10-01-2020
Moet alcohol in het verkeer geheel verboden worden? Daarvoor pleit de European Transport Safety Council (ETSC). Binnen de EU zijn jaarlijks ongeveer 5.000 verkeersdoden te betreuren die gelinkt kunnen worden aan alcoholgebruik in het verkeer. RijschoolPro legt daarom de stelling voor: ‘Alcohol in het verkeer moet verboden worden’.
Bij een kwart van alle dodelijke verkeersongelukken in de EU is alcohol betrokken. Jaarlijks verongelukken daardoor vijfduizend mensen in de unie. Onderzoeksbureau ETSC houdt zich bezig met het terugdringen van het aantal doden en gewonden in het Europese verkeer. In een nieuw rapport pleit het bureau voor een ‘zero-tolerance drink-driving limit’.
Europese regels
Momenteel geldt er in zeven van de achtentwintig lidstaten van de EU een maximum van 0.2 promille alcohol in het bloed. Met dat percentage kan de European Transport Safety Council leven. In negentien landen geldt een maximum van 0.5 promille. In het VK (behalve in Schotland) is een limiet van 0.8 toegestaan. In Nederland mogen mensen die langer dan vijf jaar het rijbewijs hebben 0.5 promille in het bloed hebben. Voor beginnende bestuurders geldt een lagere limiet. Wie wordt aangehouden met meer dan 0.8 kan rekenen op een educatieve maatregel.
RijschoolPro legt de volgende stelling voor: ‘Alcohol in het verkeer moet worden verboden’. Eens of oneens? En nog wat andere vragen om over na te denken: moeten de regels in alle Europese landen gelijk worden getrokken? Is de Nederlandse toegestane limiet streng genoeg?
Bron: rijschoolpro.nl