Gepubliceerd op 09-03-2022
“Veel professionele rijscholen zien zich nu ook gedwongen om de trucjes toe te passen, simpelweg omdat ze anders uit de markt worden gedrukt.” Arno Smits, voorzitter van de Bovag, uit zich in zijn nieuwe column kritisch over turbo-opleiders. ‘Qua verkeersveiligheid gaan we hiermee met z’n allen gigantisch de boot in en iedereen staat erbij en kijkt ernaar.’
“Een jaar of 10 geleden stak voor het eerst het fenomeen van de turbotheorie de kop op. Vol verbazing aanschouwden wij als professionals de taferelen waarbij complete busladingen leerlingen bij een examencentrum van het CBR werden gedropt. En een uur later stapte zo’n 90 procent daarvan geslaagd en wel diezelfde bus weer in. Keer op keer en dag in, dag uit. Terwijl het gemiddelde, landelijke slagingspercentage voor het theorie-examen B sinds jaar en dag niet eens boven de 50 procent uitkomt.
Trucjes
De media doken gretig bovenop de dubieuze figuren die deze methode grootschalig aanboden en er niet voor terug deinsden om letterlijk een hele grote middelvinger naar ons en naar het CBR op te steken. Ze hadden een trucje ontdekt en wisten hun leerlingen in korte tijd tot in de puntjes voor te bereiden op het examen. Alle mogelijke vragen lagen bij hen in de la en ze wisten precies hoe een kandidaat die in z’n hoofd moest stampen. Niks verkeersinzicht, gewoon rammen. Met als gevolg dat er leerlingen bij praktijklessen opdoken die nog geen gebodsbord van een voorrangsbord konden onderscheiden.
Intussen zijn we vele pogingen om dit de kop in te drukken verder, maar de turbo-opleiders zijn er nog steeds. Sterker nog: ook de beroepsopleidingen worden nu op deze manier aangevlogen, zoals vrijwel iedereen van u wel zal weten. Veel professionele rijscholen zien zich nu ook gedwongen om de trucjes toe te gaan passen, simpelweg omdat ze anders uit de markt worden gedrukt. De methodes zijn bovendien gewoon legaal.
Onacceptabel
Qua verkeersveiligheid gaan we hiermee met z’n allen gigantisch de boot in en iedereen staat erbij en kijkt ernaar. Ik vind dat onacceptabel en ook in het rapport van de Commissie Roemer wordt gepleit voor oplossingen. Wellicht moeten we eens na gaan denken hoe we toezicht kunnen gaan uitoefenen op theorie-opleiders en protocollen opstellen voor deze opleidingen, zoals dat ook gebeurt bij aanbieders van Code95-bijscholingen. Immers, de ‘rommelaars’ begeven zich altijd precies daar waar het ontbreekt aan regels, toezicht en sancties.”
Bron: rijschoolpro.nl