Het kabinet laat een campagne organiseren die ervoor moet zorgen dat jongeren bewust worden van de gevaren van lachgas in het verkeer. Dat schrijft staatssecretaris Paul Blokhuis aan de Tweede Kamer.
Jongerenorganisatie TeamAlert gaat aan de slag met de campagne, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit jaar zal de organisatie met jongeren praten om ‘inzicht te krijgen in de belevingswereld van jongeren over lachgas en hun motieven.’ Halverwege 2020 moet de campagne worden gevoerd. Het kabinet trekt zo’n 85.000 euro uit voor het opzetten en uitvoeren van de online campagne.
Dat het aantal verkeersongelukken waarbij lachgas is betrokken flink lijkt toe te nemen, is “zorgwekkend”, vindt Blokhuis. “Omdat lachgasgebruik doorgaans maar een korte roes geeft, staan veel gebruikers er niet bij stil dat effecten langer kunnen aanhouden en daardoor ook invloed kunnen hebben op deelname aan het verkeer”, schrijft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een antwoord op Kamervragen over lachgasgebruik in het verkeer.
Paul Blokhuis: ‘Lachgas en het verkeer gaan niet samen’
Verkeersincidenten met lachgas
Steeds vaker gebruiken mensen lachgas terwijl ze deelnemen aan het verkeer. Het aantal verkeersincidenten waarbij lachgas in het spel was, blijkt tot nu toe zeker 2,5 keer hoger als in heel vorig jaar. De politie maakte op verzoek van de NOS in augustus een inventarisatie van het aantal verkeersincidenten waarbij lachgas in het spel was. “Bijvoorbeeld rijden onder invloed, ongevallen en gevaarlijk rijgedrag”, zegt een woordvoerder van de Nationale Politie. Duizenden processen-verbaal zijn doorzocht op de term lachgas in combinatie met de woorden ballon, gasfles of cilinder. In 2016 ging het om 60 gevallen, in 2017 130, in 2018 om 380 en voor dit jaar tot augustus gaat het om 960 gevallen.
Maatregelen
Momenteel onderzoekt het Trimbos-instituut recreatief gebruik van lachgas in opdracht van Blokhuis. De uitkomst van het onderzoek wordt in november verwacht en moet een handreiking zijn voor gemeenten, handhavers en preventieprofessionals in de aanpak van lachgasgebruik.
Meer maatregelen om lachgasgebruik tegen te gaan, zoals een verbod op recreatief gebruik, worden onder de loep genomen. Momenteel wordt een risicobeoordeling gedaan door het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs (CAM). Deze beoordeling richt zich op de (volks)gezondheid en ontwrichting van de samenleving in een bredere zin, daaronder valt ook verkeersveiligheid. De uitkomst hiervan wordt de grondslag voor verder te nemen maatregelen. In het najaar komt hierover meer duidelijkheid.
Boetes
Op basis van de huidige wet- en regelgeving kan al strafrechtelijk worden opgetreden tegen het gebruik van lachgas in het verkeer. Vanwege de gevaren doet de politie dit ook actief, schrijft Blokhuis. Handhaving gebeurt op basis van het veroorzaken van gevaar of hinder op de weg en/of onder invloed zijn van een stof waarvan je kunt weten dat het je rijvaardigheid negatief beïnvloedt. Wel is het handhaven gecompliceerd omdat gebruik van lachgas, tenzij op heterdaad betrapt, lastig is aan te tonen.
Bron; Verkeerspro.nl