Zelfs als vanaf morgen alle nieuw verkochte auto’s uitgerust zouden zijn met ADAS, duurt het voor de meeste veiligheidssystemen nog tientallen jaren voordat het grootste deel van het Nederlandse wagenpark hiervan is voorzien. Dat blijkt uit een onderzoek naar het tempo waarmee ADAS onderdeel gaan uitmaken van het Nederlandse wagenpark, uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Het onderzoek ‘Bandbreedte ontwikkeling penetratiegraad ADAS’ richt zich op de ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) die nu al in het Nederlandse wagenpark te vinden zijn en op systemen die door Europese regelgeving verplicht worden gesteld. Vanaf 2022 wordt in nieuw ontworpen automodellen een aantal systemen verplicht. Vanaf de zomer van 2024 gaat deze verplichting gelden voor alle nieuw geregistreerde auto’s. Autofabrikanten zijn straks verplicht hun auto’s te voorzien van onder andere noodremsystemen, een alcoholslot, systemen die detecteren of de chauffeur is afgeleid of in slaap valt, een achteruitrijcamera en een datarecorder. Cruise control, forward collision warning en lane departure warning vallen buiten de verplichting.
Lane Keep Assist en Rear Collision Warning
In het onderzoek wordt de aanwezigheid uitgelicht van twee veiligheidssystemen: Lane Keep Assist (LKA) en Rear Collision Warning (RCW). Ongeveer 60 procent van de nieuwe auto’s is nu voorzien van LKA, terwijl dit slechts geldt voor zo’n 10 procent van alle auto’s in het totale wagenpark. ‘In 2038 (14 jaar na het ingaan van de wettelijke verplichting) is de penetratiegraad in het wagenpark zo’n 80 procent. De volledige 100 procent wordt pas na 2050 bereikt’, concluderen de onderzoekers. Voor RCW geldt dat dit systeem in nog geen 20 procent van de nieuwe auto’s aanwezig is, en slechts in een paar procent van het totale wagenpark.
Beperkt op de hoogte
Verder blijkt dat autorijders beperkt op de hoogte zijn van de aanwezigheid van ADAS in hun voertuig. ‘Bovendien hebben zij verwachtingen van de functionaliteiten die niet goed overeenstemmen met de feitelijke mogelijkheden van de systemen’, zo valt te lezen in het onderzoeksrapport. Ook is het effect van de verschillende systemen op de verkeersveiligheid niet goed bekend. Wel hebben ze volgens de SWOV in ieder geval geen negatief effect op de verkeersveiligheid.
Bron: rijschoolpro.nl